מאמרים


בשנת 2005 הצטרפתי כחבר לאיל"ת-האגודה הישראלית לבולאות תימאטית. כחלק מפעילותה מוציאה האגודה את "נושאון" שהוא ביטאון האגודה ובו מתפרסמים מאמרים בנושאים בולאיים אשר כותבים חברי האגודה. בנוסף מפרסמת האגודה את "נושאונט" ו"נושאונצ'יק" שני ביטאונים מקוונים המתפרסמים באמצעות האינטרנט ואשר אף הם נכתבים ע"י חברי האגודה.

במדור זה מובאים מאמרים שנכתבו על ידי ופורסמו במסגרת בטאוני האגודה.


דואר צוללות- צוללות ודואר
מאת: גידי רענן

חזרה
1. מבוא
מאז ומעולם ומעצם הוויתן שימשו הצוללות ככלי לחימה ימי וזאת בניגוד לאמצעי תחבורה אחרים - ספינות ,אוניות, כלי טייס ומטוסים להם קיים שימוש דואלי הן כאמצעי לחימה אך בוודאי גם שימוש אזרחי נירחב- כלכלי, מסחרי ותיירותי.
לכן רק טבעי הוא כי מעטים הם הצמתים בהם נפגשים הדואר והצוללת- למעט כמובן מכתביהם של צוותי הצוללות לבני משפחותיהם ודואר הצי הרשמי. במאמרי זה אנסה לסקור בקצרה אירועים ונושאים בהם הצטלבו דרכן של הצוללות וה"דואר" בהקשרו הרחב.
 
 
2. העברת דואר ראשונה בתעלת פנמה באמצעות צוללת
ב-7 למאי 1919 הועבר לראשונה דואר אזרחי ע"י רשות הדואר האמריקאי מהחוף המזרחי אל החוף המערבי (מהאוקיאנוס האטלנטי אל האוקיאנוס הפסיפי) דרך תעלת פנמה באמצעות צוללת- היתה זו הצוללת USS C-3 צוללת מדגם C ה-SS-14) Tarpon).


הצוללת העבירה מעטפות "איגרות מלווה מלחמה" (בסיום מלחמת העולם ה-I ) ועליהן הכיתוב " הועבר באמצעות שרות דואר הצוללות הראשון מאוקיאנוס לאוקיאנוס USS C-3 "
 
  
3. צוללת מסחרית יחידה ה- Deutschland
מלחמת העולם ה- I התרחשה בין השנים 1918- 1914 ובה לחמו מדינות ההסכמה (כ-30 במספר
ובראשן בריטניה, צרפת,רוסיה וארה"ב שהצטרפה מאוחר יותר) לבין מעצמות המרכז (בראשות גרמניה והאימפריה האוסטרו- הונגרית, מאוחר יותר הצטרפו איטליה והאימפריה העות`מאנית- טורקיה).
 
אחד מצעדי המלחמה הראשונים מצידה של בריטניה היה הטלת הסגר ימי על גרמניה. הגרמנים שנאלצו לייבא חומרי גלם אסטרטגיים לטובת המאמץ המלחמתי, בעיקר מארה"ב שלא הכריזה באותה עת על מצב לוחמה כנגד גרמניה, מצאו את הפתרון בבניית צי צוללות מסחרי (צוללות בלתי חמושות) לחציית האוקיאנוס האטלנטי. בסה"כ הוזמנו 7 צוללות בדחי של כ- 1800טון (צוללות ענק במושגי אותה תקופה) ויכולת נשיאת מטען של כ- 740 טון, מתוכן רק 2 הוכנסו לשרות פעיל ב 1916 ע"י North German Lloyd Line ושמנן היה ה- Deutschland ואחותה ה-Bremen .

ה"ברמן" טבעה בנסיבות בלתי ידועות במסעה הראשון לארה"ב ואילו שאר ה-5 גויסו לצי הקיסרי הגרמני עם השלמתן.

במסגרת שרותה המסחרי הספיקה ה"דוייטשלאנד" לבצע שתי הפלגות לחופה המזרחי של ארה"ב ובין שאר שרותיה נהגה להעביר דברי דואר בין גרמניה (הנצורה) לארה"ב כתחליף לאניות שנהגו לבצע שרות זה.



ערב מסעה השלישי לארה"ב בינואר 1917 פסק השרות עקב החרפת היחסים בין שתי המדינות.בראש המעטפה הנ"ל רשום בכתב יד "דואר צוללת", החותמת במרכז הינה "מוחזר לשולח"- עקב ביטול השרות. החותמת העגולה הינה זו של הצוללת עצמה אשר תפקדה כסניף דואר ובה ניתן להבחין בצללית של צוללת וראשי התיבות TB שמשמעותן צוללת.
 





4. בולי צוללות ראשונים Correo Submarino
במהלך מלחמת האזרחים בספרד, בשנת 1938, היתה קיימת סכנה לשרות הדואר הסדיר באמצעות ספינות דואר ואניות סוחר בין ספרד לאיים הבלאריים (מנורכה, מיורקה ואיביזה, כ- 200 ק"מ מזרחית לחופי ספרד בים התיכון). הדואר הספרדי החליט לבצע השרות החיוני באמצעות צוללות (דואר צוללות Correo Submarino) ולשם כך הנפיק סדרה בת 6 בולים בערכים שונים וגיליון מזכרת. היתה זו ההנפקה הראשונה של בולים בה מתוארת צוללת כנושא ראשי בבול.
  



















במלות יובל ה- 50 לאותו ארוע , שוחזר המסע ההיסטורי ע"י צוללת הצי הספרדי (Tramontana (S-74 והונפקו ע"י הדואר הספרדי העתק (רפליקה) של אותו גליון מזכרת וכן מעטפות לציון הארוע ובו מתואר מסלול הפלגתה של הצוללת בין ברצלונה למהון שבמנורכה ובין ברצלונה לקרתכנה.




















 
5. גבורת מגיני מדריד
 

בול ספרדי נוסף מתקופת מלחמת האזרחים, 1938, הינו הבול לציון גבורתם של מגיני מדריד ואשר נועד לשימוש הן כדואר אויר והן כדואר צוללות- עם הדפס רכב (Overprint) בעל ערך 5 פסו כדואר אויר ו-15 פסו כדואר צוללות (Correo Submarino 15 Pts.).
 
 





6. בול דואר צוללות מ-Hela
בשלהי מלחמת העולם ה-II ועקב התקדמותם של כוחות רוסיה מערבה על אדמת פולין נקלעו כוחות הדיווזיה ה-51 הגרמנית לחצי האי "הלה" אשר במפרץ דנציג/גדנסק בים הבלטי. האספקה הגרמנית לכוחות הנצורים הגיעה דרך הים באמצעות כלי שייט וצוללות ובין שאר השרותים היה נדרש כמובן להעביר דברי דואר.
 

לצורך כך הודפס בול יעודי- הבול עוצב ע"י ברונו פאטץ` והודפס ע"י יח` המיפוי הצבאית שהוצבה במקום על גבי נייר שיועד להדפסת מפות צבאיות.


נושא הבול הינה צללית של צוללת ובמרכזו בגדול האות "U " לציון Untreseeboot- צוללת בגרמנית. עוד בכיתוב Deutche Feldpost לציון "דואר שדה גרמניה" המינוח לדואר הצבאי הגרמני וכן durch-U-boot קרי באמצעות צוללת.

הבול ללא שינון וללא דבק הודפס בכ-150,000 עותקים (150 בולים בגיליון) ובמספר גוונים (תכלת, כחול וסגול). הבול הופץ בין חילי הכוחות בחצי האי החל ממרץ 1945 ועד מועד הכניעה ב- 8 למאי 1945.
 
7. בולי איטליה הפשיסטית- בסיסי האטלנטי
כחלק משיתוף הפעולה הגרמני- איטלקי במלחמת העולם ה- II נהגו צוללות איטלקיות לפקוד באופן קבוע את בסיסי הצוללות הגרמניות שלחופי האטלנטי בצרפת הכבושה. עם נפילת איטליה ב-1943 הוציא מפקד כוח הצוללות האיטלקי באטלנטי שבסיסו בבורדו סידרת בוליםאשר נשאו הדפס רכב (Overprint) "הרפובליקה האיטלקית הפשיסטית- הבסיס האטלנטי". ההדפס בוצע על סידרה בת 5 בולים מן המיניין משנת 1929.
בולים אלה שימשו למשלוח הדואר, שהועבר באמצעות צוללות, אל בסיס הצי בלה- ספציה שבאיטליה.
 
8. על צוללת, טיל ודואר
הרעיון להעברת דואר מהירה באמצעות רקטות אינו זר ולאורך ההיסטוריה ידועים מקרים רבים של שיגור רקטות וטילים נושאי דואר אם כי דרך העברה זו של דברי דואר מעולם לא הפכה למסחרית מסיבות של כדאיות כלכלית, הסכנה והמורכבות הטכנולוגית הכרוכה בעצם השיגור.
 
בשנת 1959 וליתר דיוק ב-8 ליוני, במסגרת חיפושיה של רשות הדואר האמריקאית אחר דרכים מהירות ויעילות להעברת דברי דואר נערך ניסוי בו שוגר טיל שיוט מדגם "רגולוס" (Regulus בעל טווח של 500 מילים ימיים) מסיפונה של צוללת הצי האמריקאי ה- USS Barbero SS-317 (צוללת מדגם Balao שניבנתה והושקה בשלהי מלחמת העולם ה-II ).

 
את ראש הנפץ הגרעיני החליפו שני מיכלים ובתוכם כ-3000 דברי הדואר, כולן מעטפות בולאיות לציון ארוע השיגור, דברי הדואר הועברו לבית הדואר בנורלפוק ווירג`ינה, נמל הבית משם יצאה הצוללת למסעה, שיוט הטיל לאחר שיגורו מלב ים נמשך 22 דקות והוא נחת במאיפורט, משם הועבר הדואר למיון וחלוקה אל בית הדואר שבג`קסונוויל פלורידה.
 
 
9. העברת דואר בין צוללות
ב-5 למאי 1979 נערך בצי הבריטי, מול חופי סקוטלנד, תרגיל חילוץ ניצולים מצוללת טבועה. בתרגיל נטלו חלק הצוללות HMS Odin S-10 (צוללת מדגם Oberon ) הצוללתHMS Repulse S-23 (צוללת גרעינית נושאת טילים בליסטיים מדגם Resolution ) ותא החילוץ DSRV Avalon השייך לצי האמריקאי.
 
מטווה התרגיל כלל חילוץ והעברת "ניצולים" מה- Odin אל ה-Repulse באמצעות Avalon כאשר שתי הצוללות נמצאות מתחת לפני המים, במסגרת הארוע הועבר גם שק עם דברי דואר- היתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בו הועברו דברי דואר בין שתי צוללות מתחת לפני הים.
 
שק הדואר נלקח לים עם ה-Repulse והועבר אל ה-Odin שמאוחר יותר עם חזרתה לבסיס האם העבירה אותו לבית הדואר Balloch Dumbartonshire למיון והפצה- סה"כ הוחתמו 1000 מעטפות מזכרת מהארוע.

על גבי המעטפה הקושטה ניתן לראות את חותמת "בית הדואר" של שתי הצוללות ואיור של תא החילוץ Avalon.
 
10. דואר שבויי מלחמה




גלויית דואר זו מתאריך 29.03.1946 הנה גלויית דואר נפוצה שהיתה בשימוש הצלב האדום בתקופת מלחמת העולם ה-II . על פי שמו ומספרו האישי של השבוי הכותב הנו קצין מצוות הצוללת הגרמנית U-131.
 





 
11. חותמות- צוללות כסניפי דואר
בצי האמריקאי נהוג היה להתייחס לכל כלי שייט מסדר גודל מסויים ומעלה, ובכלל זה צוללות, כאל "סניף דואר" ולעניק לו חותמת דואר יחודית.
בחותמת דואר ידנית זו נהגו להחתים הן את הדואר הרשמי של הצוללת והן את מכתביהם של אנשי הצוות לבני משפחותיהם.

 
הצוללת הראשונה שככל הנראה זכתה בכבוד היתה ה-SS-163  USS V-1, ב- 10.01.1925 (צוללת מדגם V ) ואשר מאוחר יותר הוסב שמה ל- USS Barracuda.
   
החותמת האופיינית היתה מחולקת לשניים: חלק עגול בו צויין שם הצוללת והתאריך וחלקה הימני מורכב ממספר קווים אופקיים (killer bar ) שבינהם נהוג היה לציין את הנמל בו עגנה הצוללת ובה הוחתם דבר הדואר או לחילופין לציון ארועים שונים במחזור חייה של הצוללת כגון תחילת בניה, השקה, כניסה לשרות מבצעי, יובל או יום השנה להשקת הצוללת, חגים ומועדים, יום הצי, יום העצמאות וכו`.
 
 לפחות לגבי צוללות, ואיני יודע לגבי כלי שייט אחרים, מנהג זה הופסק בהדרגה ערב מלחמה"ע ה-II ותוך כדי המלחמה וזאת מטעמי ביטחון שדה. אחרוני המכתבים שניתן למצוא מוחתמים באופן זה וכוללים את שם הצוללת הם משנת 1945-46. מתקופה זו והילך במקום שם הצוללת נכתב בכלליות Navy , מאז לא חודש.
 
 
סיבות אפשריות נוספות להפסקת השימוש בחותמות דואר על גבי צוללות וביטול הצורך בהגדרתן "סניף דואר" הינם העומס המיותר והאחריות הנוספת שהוטלה על איש הצוות שהוגדר כאחראי דואר, האפשרות להעברת הדואר להחתמה בסניף דואר הצי בנמל העגינה או באוניית השרות והאספקה שהוצמדה לכל שייטת צוללות ולייותה אותה בכל אשר נפרסה.
 
המעבר ההדרגתי לצוללות גרעיניות, החל מאמצע שנות ה-50, אשר יוצאות לפעילות ארוכה ואינן פוקדות כל נמל בדרכן ביטל סופית צורך זה.
 
12. חותמות ביטול מעוטרות וחותמות ארוע מיוחד
בנושא זה ישנן דוגמאות למכביר וממגוון רב של מדינות ורשויות דואר, להלן דוגמאות מיצגות.
 


13. חותמת ביול Meter  
כמות חותמות הביול הנושאות איור של צוללת הינן ספורות, בכולן צבע ההחתמה הינו אדום, כאן מובאות 2 דוגמאות אמריקאית וצרפתית.
 
 






14.  חותמות תעמולה
חותמת התעמולה היחידה המוכרת לי ואשר משיקה לנושא האוסף שלי הנה זו - חותמת תעמולה גרמנית מתקופת מלחה"ע ה-II, לציון כמות של מעל 32 מליון טון שירדו למצולות.

הכוונה לכמות הטונג` שטובעה במסגרת הקרב על האטלנטי בו צוללות הצי הגרמני יירטו שיירות אספקה של אוניות סוחר וליווי בדרכן מארה"ב וקנדה לבריטניה וברה"מ.


 
15. גלויות דואר ומעטפות תעמולה
מעטות הן גלויות הדואר ומעטפות תעמולה שנושאן צוללות.


גלויית תעמולה גרמנית נושאת חותמת ביטול מעוטרת בצוללת מתקופת מלה"ע ה-II.
 


מעטפת קושטה אמריקאית נושאת כרזה ממלחמת העולם ה-II לעידוד הגיוס לצי הצוללות האמריקאי ולציון הלחימה ביפנים.
 


גלוית דואר ישראלית לעידוד הגיוס לשייטת הצוללות.
 
 
16. מעטפות מבוילות
לא מעטות הן מעטפות הדואר המבוילות אשר נושאות איור של צוללת ורובן מברית המועצות לשעבר.



















שתי מעטפות מבוילות נוספות מרומניה ומולדביה נושאות חותמת דואר מעוטרת.
 
 
















17.איגרות דואר מבויילות
מעטות הן איגרות האויר המבויילות המוכרות לי. הנה השתים היחידות מתוך האוסף שלי.


איגרת אויר בריטית נושאת ציור נאיבי של צוללת


איגרת האויר האיטלקית הנה לציון יובל המאה להקמת שייטת הצוללות 
 

 חזרה לעמוד המאמרים

 

Home  |   About  |   index  |   History  |   Articles  |   Wish List  |   Bibilo  |   Contact  |   Search
בניית אתרים - ITdesigns    עיצוב ומיתוג - Hadas-Studio All rights reserved to SubmarinesOnStamps.co.il