מאמרים


בשנת 2005 הצטרפתי כחבר לאיל"ת-האגודה הישראלית לבולאות תימאטית. כחלק מפעילותה מוציאה האגודה את "נושאון" שהוא ביטאון האגודה ובו מתפרסמים מאמרים בנושאים בולאיים אשר כותבים חברי האגודה. בנוסף מפרסמת האגודה את "נושאונט" ו"נושאונצ'יק" שני ביטאונים מקוונים המתפרסמים באמצעות האינטרנט ואשר אף הם נכתבים ע"י חברי האגודה.

במדור זה מובאים מאמרים שנכתבו על ידי ופורסמו במסגרת בטאוני האגודה.


קרב השיירות באוקיאנוס האטלנטי- חלק ב`
מאת: גידי רענן
חזרה

 
7. אניות "החירות" ו"הניצחון" 

הקרב על האטלנטי היה סידרה מתמשכת של מפגשים קטלניים אשר השתרע על פני 4 מליון מילים רבועים של אוקיאנוס ונמשך 5 שנים. משמעות הניצחון בקרב הייתה יכולת שליטה ללא עוררין על נתיבי השייט שבין היבשת הישנה לאמריקה. האסטרטגיה הגרמנית התבססה על יכולת הטבעה של אניות בנות הברית בכמות כזו שתגבר על כושר ייצורן של אניות סוחר חדשות. במהלך השנים 1941 ו-1942 טיבע צי הצוללות הגרמני כ-3000 אניות סוחר וליווי של בנות הברית, בעוד שפחות מ-900 כלי שייט חדשים נבנו בארצות הברית והוכנסו לשירות באותה תקופה על מנת להחליפם.

אנית חירות.
 
החל מ-1941 לקחה על עצמה ארצות הברית מבצע חסר תקדים בהיקפו לבנייתן של אניות צי סוחר בעלות נמוכה, במספרים גדולים ובלוח זמנים קצר. דגם האניות שנבחר היה ה-Ocean class הבריטי, שהתאים לשמש כאוניית סוחר חוצת אוקיאנוסים ועם זאת היה פשוט לבניה. 18 מספנות הוקמו לצורך בניית כמות כלי השיט הנדרשת. בשל מראה החיצוני הלא מצודד של האניה וצבעה האפור זכתה עד מהרה בכינוי "הברווזון המכוער". היה זה הנשיא רוזוולט שקבע כי יעודם של כלי השייט הינה "אספקת" החירות לאירופה וכך נחרט שמם בזיכרון ההיסטורי כ"אניות החירות".

ה"פטריק הנרי": אנית החירות הראשונה.
 

ה"פטריק הנרי" הייתה אנית החירותהראשונה שהוכנסה לשרות, ב-30 בדצמבר 1941. בנייתה נמשכה כ-150 יום, אך עד מהרה ערכו האמריקאים מהפכה באופן ייצור האניות: ייצורם של כ-250,000 מכלולי האניה השונים הועברו למגוון רחב של מפעלים בכל רחבי ארצות הברית, ובסיום ייצורם הובאו למרכזי הרכבה במספנות השונות. שיא המהירות בהרכבת אניה בודדת היה 4 יממות, 15 שעות ו-24 דקות- שיא זה נקבע במספנת קייזר בקליפורניה והיה שייך לאניה "רוברט אי. פירי". בשנת 1944 זמן ממוצע לייצור והרכבת אניה עמד על 42 ימי עבודה. בין השנים 1941 ל-1945 נבנו 2,751 אניות מדגם זה.

אורכה של אנית החירות היה כ-135 מטר, רוחבה כ-17 מטר והדחי שלה כ-10,500 טון. מהירות ההפלגה הייתה כ-11 קשרים. האניה חומשה בשני תותחים - האחד בחרטומה והשני בירכתיה - ובנוסף צויידה במקלעים כנגד מטוסי תקיפה. תפעול אמצעי לחימה אלה היה נתון בידי אנשי הצי שצורפו לצוות האניה. דגם נוסף ודומה ל"חירות" היה "אניות הניצחון", שהיו מעט רחבות יותר ובעלות מהירות משופרת. החל משנת 1943 הוכנסו לשרות 541 אניות מדגם זה. בנוסף נבנו והוכנסו לשרות 550 מיכליות מבוססות על דגם אניית ה"חירות".




אנית ניצחון


 

החל מאוגוסט 42 עלה קצב בניית האוניות בארצות הברית על כושר הטבעתן בידי הצי הגרמני, ובמהלך שנת 43 עמד קצב הבנייה בארה"ב וקנדה על 140 אניות בחודש. 
 

8. ארבעת הכמרים הצבאיים

בפברואר 1943 הייתה ה"דורצ`סטר", אנית שרות להעברת כוחות, בדרכה מארצות הברית לגרינלנד. החיילים שעל סיפונה נועדו לאיש את בסיסי הצבא האמריקאי שבדרום האי. לפתע הורגשה פגיעת טורפדו במרכז האניה שלוותה בפיצוץ חזק בחדר המכונות. חיילים אחוזי חרדה רצו אל הסיפון ובמהלך האי סדר שנוצר והפאניקה, סייעו 4 כמרים צבאיים לקציני האניה להרגיע את האנשים, לחלק להם חגורות הצלה ולהפנותם לכיוון סירות ההצלה. כאשר התברר כי קיים מחסור בחגורות הצלה הסירו מעליהם הכמרים את חגורתיהם וחילקו אותן לחיילים. הארבעה ניספו עם טביעת האניה.

בול ומעטפת קשוטה לציון הטבעתה של הדורצ`סטר.
בבול נראים דמויותיהם של ארבעת הכמרים ושל האניה הטובעת.

9. אניגמה
 
היפוך המגמה בקרב על האטלנטי החל כבר במאי 1941 בעת תקיפת שיירת אספקה על ידי הצוללת U-110 דרומית לגרינלנד. במהלך התקיפה נכפתה על הצוללת עלייה לפני השטח, לאחר שהיא הותקפה בצורה קשה באמצעות פצצות עומק מאניות הליווי. יחידת קומנדו בריטית מסיפון המשחתת "בולדוג" הצליחה להשתלט על הצוללת, להעפיל אל סיפונה ולחלץ מתוכה את מכשיר הקשר המוצפן והסודי "אניגמה" יחד עם ספר הקודים והוראות הפעלה. לקח לשירות הביון הבריטי וליחידת המפצחים בבלצ`לי פארק מספר חודשים עד שהצליחו לפצח את קוד האניגמה. מעתה, יכול היה המודיעין הבריטי להתריע בפני השיירות על תקיפה קרבה ולנקוט בצעדי מנע. מאזן האבדות השתנה באופן דרמטי.

 מתמטיקאים פולנים סייעו בפיצוח צופן האניגמה.

במרץ 1943 שונה קוד האניגמה על ידי הגרמנים והודות לכך יכול היה שוב צי הצוללות להטביע 22 כלי שייט בשיירות SC-122 ו-HX-229. פעם נוספת פצחו שירותי הביון הבריטיים את הקוד. באותו חודש פרשו לראשונה בנות הברית נושאות מטוסים כחלק משיירת הליווי ובכך הצליחו להעניק מטריה אווירית מושלמת לצי הסוחרות לכל אורך חציית האטלנטי. בהתקפה על שיירת ONS-5 במאי 1943 טובעו 12 אניות סוחר, אך התקפה זו עלתה באובדנן של 7 צוללות בצד הגרמני. שבועיים מאוחר יותר "עדת זאבים" שמנתה 18 צוללות התכוונה לתקוף את שיירת SC-130. בנות הברית, שהיו מודעות לתקיפה הממשמשת ובאה, פעלו בהתאם והסיטו את השיירה מנתיבה המתוכנן. רק 10 צוללות הצליחו ליצור קשר עין עם השיירה ומתוכן רק אחת הגיעה קרוב מספיק למגע ותקיפה אך ללא הצלחה. 6 צוללות טובעו במהלך הקרב, ואף לא אנית סוחר אחת נפגעה.


 
10. אחרית דבר

צוללות אותרו בעזרת מכשיר הסונאר והותקפו בפצצות עומק. מטוסי הסיור תקפו באמצעות הטלת טורפדו אקוסטי, ואילו הצוללות שנמצאו על פני השטח אותרו על ידי מכ"ם החיפוש של אניות השיירה ומטוסי הסיור והותקפו בתותחים מהים ומקלעים מן האוויר.

תקיפת צוללת מהאוויר.

 
בנות הברית הקימו את "קבוצות הצייד והחיסול", אשר כללו נושאות מטוסים, משחתות ופריגטות. תפקידן היה לאתר, לתקוף ולהשמיד באופן משולב מהים ומן האוויר את "עדות הזאבים". טקטיקה זו הוכחה עד מהרה כיעילה ביותר ולצוללות הצי הגרמני לא נותר כל סיכוי להצלחה. בין ינואר לאפריל 1943 איבד הצי הגרמני 57 צוללות. עוד 41 טובעו במאי, ולנוכח המצב החדש שנוצר נטש אדמירל דניץ את טקטיקת "עדת הזאבים" באוקיאנוס האטלנטי.

 
שיירה באוקיאנוס האטלנטי.
 

המשך המלחמה היה רוע עוד יותר עבור הגרמנים: ב-1944 טובעו 238 צוללות ועוד 125 בשנת 1945. יותר ויותר שיירות הצליחו לחצות את האוקיאנוס האטלנטי ללא נפגעים. בסתיו 1944 הצליחו 159 אניות סוחר לעשות את דרכן למורמנסק שבצפון רוסיה והגיעו ליעדן ללא כל פגע. הקרב על האטלנטי הוכרע. 
 
לסיכום המערכה על האוקיאנוס האטלנטי:
צוללות הצי הגרמני הטביעו כ-2800 אניות סוחר במשך שנות המלחמה. בסך הכל בנתה גרמניה הנאצית 1,162 צוללות במהלך המלחמה, ומתוכן 784 נפגעו או טובעו. כ-40,000 קצינים, מפקדים ואנשי צוות שירתו בכח הצוללות הגרמני. כ-28,000 מתוכם קיפחו את חייהם וכ-5,000 נפלו בשבי. שום זרוע של הצבא הגרמני לא ספגה אחוז כה גבוה של אבידות כפי שספג כח הצוללות.


"הכוכב האטלנטי"- מדליית הוקרה שהונפקה על ידי הבריטים לצוותי צי הסוחר, אניות הליווי ומטוסי הסיור שלחמו בקרב על האטלנטי.
ברקע פריסה אופיינית של שיירה.

 
חזרה לעמוד המאמרים


 


Home  |   About  |   index  |   History  |   Articles  |   Wish List  |   Bibilo  |   Contact  |   Search
בניית אתרים - ITdesigns    עיצוב ומיתוג - Hadas-Studio All rights reserved to SubmarinesOnStamps.co.il